СУЧАСНЕ МАТЕРІАЛОЗНАВСТВО ТА ТОВАРОЗНАВСТВО: ТЕОРІЯ, ПРАКТИКА, ОСВІТА
Ви бажаєте відреагувати на цей пост? Створіть акаунт всього за кілька кліків або увійдіть на форум.

ОСВІТНЄ СЕРЕДОВИЩЕ ВНЗ ЯК УМОВА ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНИХ КОМПЕТЕНЦІЙ МАЙБУТНЬОГО ТОВАРОЗНАВЦЯ-ЕКСПЕРТА (Ч. 1)

Перейти донизу

ОСВІТНЄ СЕРЕДОВИЩЕ ВНЗ ЯК УМОВА ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНИХ КОМПЕТЕНЦІЙ МАЙБУТНЬОГО ТОВАРОЗНАВЦЯ-ЕКСПЕРТА (Ч. 1) Empty ОСВІТНЄ СЕРЕДОВИЩЕ ВНЗ ЯК УМОВА ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНИХ КОМПЕТЕНЦІЙ МАЙБУТНЬОГО ТОВАРОЗНАВЦЯ-ЕКСПЕРТА (Ч. 1)

Повідомлення автор Admin Пн Бер 23, 2015 3:00 pm

Мороз С. Е.
Полтавський кооперативний технікум, м. Полтава
Ногаль В. Л.
ВНЗ Укоопспілки «Полтавський університет
економіки і торгівлі, м. Полтава

ОСВІТНЄ СЕРЕДОВИЩЕ ВНЗ ЯК УМОВА ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНИХ КОМПЕТЕНЦІЙ МАЙБУТНЬОГО ТОВАРОЗНАВЦЯ-ЕКСПЕРТА

Сьогодні криза мети вищої професійної освіти – формування готовності до професійної діяльності виявляє себе з усе більшою повнотою і очевидністю. Компроміс у питанні про те, чому і як навчати сьогодні майбутнього фахівця, стає все більш проблематичним. Найбільш нагальною проблемою стає незадоволення роботодавців підготовкою випускників ВНЗ і їх придатністю до конкретних умов трудової діяльності. Це пов’язано з традиційно обговорюваним розривом між теоретизованою освітою та практичним ринком праці [1]. Проблема полягає і в тому, що трактування умінь в освітньому контексті і у контексті ринку праці не завжди збігаються [2, 3]. Саме тому, обговорюючи проблеми формування готовності випускників ВНЗ до професійної діяльності, науковці повинні враховувати, так званий, «виклик часу» – запити ринку праці.
Ми підтримуємо думку науковців [4], які вважають, що сучасна професійна освіта має крен у бік теоретичного навчання, тому для ефективної підготовки майбутніх фахівців до практичної діяльності пропонуємо впроваджувати компенсуючі механізми, пов’язані із розвитком компетенцій. На наш погляд, доцільно створювати у ВНЗ таке освітнє середовище, яке дозволятиме безпосередньо впливати на кінцеві результати навчання, та забезпечить керованість і ефективність процесу формування готовності майбутнього фахівця до професійної діяльності.
Відомо, що освітнє середовище ВНЗ являє собою систему актуалізації освітніх можливостей студента засобами взаємодії суб’єктів середовища, пов’язаного з цілепокладанням освіти, змістом педагогічного процесу як похідної від змісту освіти, її соціально-культурної спрямованості, а також способами реалізації даних цілей інноваційними освітніми технологіями. На нашу думку, для того, щоб спрямувати навчальний процес на створення умов для підготовки майбутніх фахівців до професійної діяльності, необхідно: по-перше, чітко визначити мету кінцевого результату; по-друге, з’ясувати можливі способи її досягнення і, виходячи з результатів аналізу зовнішніх і внутрішніх ресурсів, обрати оптимальний шлях досягнення мети, по-третє, змоделювати технологію педагогічної діяльності з досягнення запланованої мети – тобто створити алгоритм даної діяльності; по-четверте, визначити які установки, знання, навички, якості, досвід необхідні майбутньому фахівцеві для реалізації даного алгоритму – тобто скласти профіль необхідної компетентності. Отже досягнення результатів навчання пов’язане зі створенням адекватного завданням освітнього середовища.
Одним із основних компонентів освітнього середовища ВНЗ є зміст освіти, який в умовах реалізації компетентнісного підходу задається у вигляді опису системи компетенцій випускника для кожного рівня освіти (бакалаврат, спеціалітет і магістратура). По суті зміст освіти забезпечує не тільки цілепокладання, а скоріше результат навчання, його діагностичний (контрольний) інструментарій. На ринку приватних послуг, які склалися у митному секторі, домінують митно-брокерські послуги та існує дефіцит кваліфікованих агентів з митного оформлення, що зумовило доцільність виявлення та дослідження структурних елементів митно-брокерської компетентності, як складового компоненту готовності майбутнього товарознавця-експерта до професійної діяльності на ринку митних послуг, та розробки і впровадження у навчальний процес варіативних дисциплін циклу професійної та практичної підготовки, які забезпечуватимуть її формування.
Структура змісту професійної підготовки майбутніх товарознавців-експертів у рамках варіативної складової ВНЗ Укоопспілки «Полтавський університет економіки і торгівлі» розроблена на основі  спеціалізовано-професійних митно-брокерських компетенцій, представлена варіативними дисциплінами митного спрямування «Основи митної справи», «Товарна номенклатура зовнішньоекономічної діяльності», «Митні платежі», «Декларування» та дозволяє майбутньому товарознавцю-експерту набути відповідних знань, умінь і навичок для успішної реалізації соціально-корисної, затребуваної суспільством фахової діяльності на ринку митних послуг.
Як бачимо, змістова складова компетентнісної підготовки товарознавців-експертів розроблена шляхом моделювання митно-брокерської діяльності; на основі концептуального знання про її сутність; набору апробованих у власному досвіді складових цієї діяльності (уміння класифікувати товари за Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності; визначати країну походження товару; митну вартість товарів, що переміщуються через митний кордон; застосовувати митні режими; розраховувати митні платежі; визначати заходи нетарифного регулювання; уміння працювати з програмним забезпеченням митного брокера, уміння декларувати товари та ін.).
Окрім змісту митної підготовки, істотне значення у формуванні готовності майбутніх товарознавців-експертів до професійної діяльності на ринку митних послуг відіграють й інші компоненти освітнього середовища ВНЗ (рис. 1).
ОСВІТНЄ СЕРЕДОВИЩЕ ВНЗ ЯК УМОВА ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНИХ КОМПЕТЕНЦІЙ МАЙБУТНЬОГО ТОВАРОЗНАВЦЯ-ЕКСПЕРТА (Ч. 1) Ieaezz32
Рисунок 1 –  Компоненти освітнього середовища ВНЗ Укоопспілки «Полтавський університет економіки і торгівлі», що сприяють фаховій підготовці товарознавців-експертів

На наш погляд, визначені умови  впливають на якість фахової підготовки і результативність процесу формування готовності майбутніх товарознавців-експертів до професійної діяльності на ринку митних послуг. Ми погоджуємося з Т. Гуцан, яка стверджує, що педагогічні умови – це структурна оболонка педагогічних моделей чи педагогічних технологій [5]. Педагогічна технологія:
– являє собою особливу сукупність методів, способів, прийомів і засобів навчання, які забезпечують ефективність і стійкість процесу гарантованого досягнення поставленої мети навчання;
– є частиною цілісної педагогічної (дидактичної) системи, що відповідає на питання «Як вчити?», а точніше, на питання «Як вчити результативно?»;
– припускає багатокритеріальну оптимізацію навчального процесу в умовах обмежень, забезпечення максимальної результативності навчання (за якістю, обсягом тощо) при мінімумі затрат трудових, часових і матеріальних ресурсів;
– передбачає діагностичність і можливість корекції процесу навчання;
– забезпечує можливість її відтворення і повторення іншими педагогами.
Під час конструювання освітнього середовища у ВНЗ Укоопспілки «Полтавський університет економіки і торгівлі» нам важливо було впровадити такі педагогічні умови, у яких майбутні товарознавці-експерти отримали б правильне і повне уявлення про цілісну професійну практику митних посередників та змогли б:
– самовизначатися, адаптуватися, будувати власні програми дій у абсолютно різних професійних ситуаціях митно-брокерської діяльності;
– бути спроможними доцільно та ефективно діяти за різних обставин;
– об’єднувати окремі професійні дії (класифікація товару, визначення митної вартості, обрання митного режиму, визначення країни походження, нарахування митних платежів тощо) у системи, необхідні для успішного виконання посередницької діяльності на ринку митних послуг в цілому;
– оволодіти способами (діями, операціями) митно-брокерської діяльності настільки повно, що забезпечило б перехід до реального виконання своїх професійних обов’язків після закінчення ВНЗ (у моделі ми виокремили адаптаційний компонент, роль якого допомогти подолати так званий «бар’єр входження» у професію і забезпечити безперешкодну ефективну інтеграцію молодих фахівців у сферу праці).
Проблемою митної підготовки товарознавців-експертів є те, що у процесі вивчення дисциплін митного спрямування студенти отримують певні знання та вміння, які самі по собі є розрізненими елементами діяльності агентів з митного оформлення товарів. Кожен такий елемент досить самостійний і необхідні особливі педагогічні умови, які б сприяли об’єднанню цих елементів – окремих знань умінь і навичок, у єдине ціле – митно-брокерську компетенцію.

Admin
Admin

Кількість повідомлень : 106
Дата реєстрації : 16.03.2015

https://tntforum.ukraine7.com

Повернутися до початку Перейти донизу

Повернутися до початку

- Схожі теми

 
Права доступу до цього форуму
Ви не можете відповідати на теми у цьому форумі