НАУКОВО-ДОСЛІДНА РОБОТА СТУДЕНТІВ У ВІРТУАЛЬНОМУ ІНФОРМАЦІЙНОМУ СЕРЕДОВИЩІ
СУЧАСНЕ МАТЕРІАЛОЗНАВСТВО ТА ТОВАРОЗНАВСТВО: ТЕОРІЯ, ПРАКТИКА, ОСВІТА :: Взаємодія у системі «вища освіта – ринок праці
Сторінка 1 з 1
НАУКОВО-ДОСЛІДНА РОБОТА СТУДЕНТІВ У ВІРТУАЛЬНОМУ ІНФОРМАЦІЙНОМУ СЕРЕДОВИЩІ
Волошко Л. Б. к.пед.н., доцент
Полтавська деражавна аграрна академія, м. Полтава, Україна
Полтавська деражавна аграрна академія, м. Полтава, Україна
НАУКОВО-ДОСЛІДНА РОБОТА СТУДЕНТІВ У ВІРТУАЛЬНОМУ ІНФОРМАЦІЙНОМУ СЕРЕДОВИЩІ
Науково-дослідна робота студентів (НДРС) – багатогранний процес формування творчого, дослідницького стилю професійної діяльності майбутніх фахівців. Як будь-яка інша форма навчально-виховного процесу, наукова діяльність студентів виконує основні функції: освітню (систематизація набутих теоретичних знань), розвивальну (розвиток мислення, уваги, пам’яті), виховну (формування культури розумової праці, самоорганізації та самоконтролю та ін.).
В останні роки НДРС реалізується з використанням інформаційного середовища Інтернет, зокрема ресурсів платформи Moodle. Особливості віртуального освітнього простору передбачає поєднання різних навчальних технологій в організації НДРС: персонально відокремлена самостійна робота – індивідуалізоване навчання шляхом взаємодії з освітніми ресурсами без участі викладача; інтерактивна взаємодія між учасниками навчального процесу: викладач-студент, студент-студент.
При організації НДРС у віртуальному інформаційному середовищі використовуються різноманітні інтерактивні елементи: 1) завдання – елемент дозволяє викладу ставити задачу, що вимагає від студента підготовки відповіді в електронному вигляді та її завантаження на сервер; 2) форум – призначений для обміну інформацією між усіма учасниками процесу навчання, 3) чат – дозволяє обмінюватися текстовими повідомленнями в реальному часі; 4) веб-консультація – може використовуватися для спільних консультацій у режимі Skype-on-line; 5) особисті повідомлення – організація обміну текстовими повідомленнями між тьютором і студентами; 6) тести. Цей елемент дозволяє викладачу створити набір тестових питань з формулюванням відповіді у закритій формі (множинний вибір), із вибором варіантів «вірно»/«не вірно», пред'являтися у вигляді питань на відповідність, припускати коротку текстову відповідь або числовий варіант відповіді. Усі питання зберігаються в базі даних і можуть бути згодом знову використані в цьому ж курсі; 6) SCORM / AICC – даний елемент дає можливість використовувати в системі навчальні курси, що розроблені в програмах сторонніх виробників. При цьому курси можуть містити веб-сторінки, графіку, програми на мові Javascript, флеш-анімацію.
У процесі самостійної роботи студента з використанням Інтернет-середовища, на нашу думку, важливу роль відіграють специфічні вміння студентів ефективно організувати самоосвіту, які потрібно розвивати, а саме вміння: 1) будувати індивідуальний план самостійної навчальної діяльності з урахуванням часових обмежень дед-лайн, 2) вести реєстрацію, систематизацію, зберігання наукової інформації; 3) використовувати основні програмні засоби, пошукові системи, електронні каталоги; 4) аналізувати, інтерпретувати, оцінювати нову інформацію, тобто здійснювати «інформаційне занурення» у певну предметну область; 5) здійснювати самоконтроль у навчанні.
Платформа Moodle має переваги в контексті оцінки результативності науково-дослідної роботи студентів, зокрема, до них ми відносимо: детальну інформацію про роботу кожного студента (активність, час, зміст роботи, журнал оцінок); широкі можливості для розгалуженої комунікації: підтримується обмін файлами будь-яких форматів, розсилка, форум, чат, можливість рецензування робіт студентів, використання корпоративної пошти та ін., можливість застосування різних систем оцінювання (бальної, словесної).
Зазначимо, що НДР повинна будуватися так, щоб розвивати у студентів цілепокладання, наполегливість, самостійність, відповідальність, уміння прогнозувати, а також вольові якості, інтерес до самовдосконалення професійних навичок та умінь. Ґрунтуючись на індивідуальних стилях мислення, за умови формування більш високого рівня мотивації досягнення, необхідно розвивати інтелектуальну лабільність студентів, сприяти формуванню їхнього творчого мислення. Це означає, що для розвитку творчої активності майбутнього фахівця необхідно оновлювати банк творчих завдань професійної спрямованості різної складності; створювати інтерактивні тренажери; передбачати для студентів самостійний пошук причинно-наслідкових зв'язків у певному масиві навчальної інформації; проводити творчі конкурси студентських наукових робіт, у тому числі із обговоренням їх результатів на сайті ВНЗ.
Таким чином, організація НДР студентів у віртуальному інформаційному середовищі має потужний компетентнісний та когнітивний потенціал.
В останні роки НДРС реалізується з використанням інформаційного середовища Інтернет, зокрема ресурсів платформи Moodle. Особливості віртуального освітнього простору передбачає поєднання різних навчальних технологій в організації НДРС: персонально відокремлена самостійна робота – індивідуалізоване навчання шляхом взаємодії з освітніми ресурсами без участі викладача; інтерактивна взаємодія між учасниками навчального процесу: викладач-студент, студент-студент.
При організації НДРС у віртуальному інформаційному середовищі використовуються різноманітні інтерактивні елементи: 1) завдання – елемент дозволяє викладу ставити задачу, що вимагає від студента підготовки відповіді в електронному вигляді та її завантаження на сервер; 2) форум – призначений для обміну інформацією між усіма учасниками процесу навчання, 3) чат – дозволяє обмінюватися текстовими повідомленнями в реальному часі; 4) веб-консультація – може використовуватися для спільних консультацій у режимі Skype-on-line; 5) особисті повідомлення – організація обміну текстовими повідомленнями між тьютором і студентами; 6) тести. Цей елемент дозволяє викладачу створити набір тестових питань з формулюванням відповіді у закритій формі (множинний вибір), із вибором варіантів «вірно»/«не вірно», пред'являтися у вигляді питань на відповідність, припускати коротку текстову відповідь або числовий варіант відповіді. Усі питання зберігаються в базі даних і можуть бути згодом знову використані в цьому ж курсі; 6) SCORM / AICC – даний елемент дає можливість використовувати в системі навчальні курси, що розроблені в програмах сторонніх виробників. При цьому курси можуть містити веб-сторінки, графіку, програми на мові Javascript, флеш-анімацію.
У процесі самостійної роботи студента з використанням Інтернет-середовища, на нашу думку, важливу роль відіграють специфічні вміння студентів ефективно організувати самоосвіту, які потрібно розвивати, а саме вміння: 1) будувати індивідуальний план самостійної навчальної діяльності з урахуванням часових обмежень дед-лайн, 2) вести реєстрацію, систематизацію, зберігання наукової інформації; 3) використовувати основні програмні засоби, пошукові системи, електронні каталоги; 4) аналізувати, інтерпретувати, оцінювати нову інформацію, тобто здійснювати «інформаційне занурення» у певну предметну область; 5) здійснювати самоконтроль у навчанні.
Платформа Moodle має переваги в контексті оцінки результативності науково-дослідної роботи студентів, зокрема, до них ми відносимо: детальну інформацію про роботу кожного студента (активність, час, зміст роботи, журнал оцінок); широкі можливості для розгалуженої комунікації: підтримується обмін файлами будь-яких форматів, розсилка, форум, чат, можливість рецензування робіт студентів, використання корпоративної пошти та ін., можливість застосування різних систем оцінювання (бальної, словесної).
Зазначимо, що НДР повинна будуватися так, щоб розвивати у студентів цілепокладання, наполегливість, самостійність, відповідальність, уміння прогнозувати, а також вольові якості, інтерес до самовдосконалення професійних навичок та умінь. Ґрунтуючись на індивідуальних стилях мислення, за умови формування більш високого рівня мотивації досягнення, необхідно розвивати інтелектуальну лабільність студентів, сприяти формуванню їхнього творчого мислення. Це означає, що для розвитку творчої активності майбутнього фахівця необхідно оновлювати банк творчих завдань професійної спрямованості різної складності; створювати інтерактивні тренажери; передбачати для студентів самостійний пошук причинно-наслідкових зв'язків у певному масиві навчальної інформації; проводити творчі конкурси студентських наукових робіт, у тому числі із обговоренням їх результатів на сайті ВНЗ.
Таким чином, організація НДР студентів у віртуальному інформаційному середовищі має потужний компетентнісний та когнітивний потенціал.
СУЧАСНЕ МАТЕРІАЛОЗНАВСТВО ТА ТОВАРОЗНАВСТВО: ТЕОРІЯ, ПРАКТИКА, ОСВІТА :: Взаємодія у системі «вища освіта – ринок праці
Сторінка 1 з 1
Права доступу до цього форуму
Ви не можете відповідати на теми у цьому форумі