НАПРЯМКИ ОПТИМІЗАЦІЇ КРИТЕРІЇВ ОЦІНЮВАННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ТЕКСТИЛЮ
СУЧАСНЕ МАТЕРІАЛОЗНАВСТВО ТА ТОВАРОЗНАВСТВО: ТЕОРІЯ, ПРАКТИКА, ОСВІТА :: Управління якістю та безпечністю товарів і послуг.
Сторінка 1 з 1
НАПРЯМКИ ОПТИМІЗАЦІЇ КРИТЕРІЇВ ОЦІНЮВАННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ТЕКСТИЛЮ
Галик І.С., к.т.н., професор
Семак Б.Д., д.т.н., професор
Семак Б.Д., д.т.н., професор
Львівська комерційна академія
НАПРЯМКИ ОПТИМІЗАЦІЇ КРИТЕРІЇВ ОЦІНЮВАННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ТЕКСТИЛЮ
Перспективи збільшення обсягів експорту вітчизняних матеріалів і виробів на ринки ЄС у зв’язку з реалізацією Угоди про асоціацію з ЄС і підготовкою до вступу нашої країни до ЄС вимагають корінного підвищення якості та конкуренто-спроможності названих товарів та подальшого вдосконалення методів їх визначення. Необхідність безвідкладного вирішення цього завдання обумовлена низкою причин, а саме:
– потребою переорієнтації вітчизняної системи стандартизації в сфері текстильного виробництва, як і в інших галузях вітчизняної промисловості, на вимоги міжнародних стандартів;– збільшення обсягів виробництва та розширення асортименту тих груп текстильних матеріалів і виробів експортного призначення, які нині користуються на зарубіжних ринках підвищеним попитом і популярністю (екотекстиль, елітний текстиль, медтекстиль, нанотекстиль та інші);
– поглиблення та розширення напрямків і тематики товарознавчих досліджень у галузевих наукових установах і вузах сфери текстильної і легкої промисловості та торгівлі, пов’язаних із формуванням та оцінюванням рівня конкурентоспроможності текстильних матеріалів і виробів з них.Окрім цього, існує нагальна потреба в сучасній товарознавчій трактовці самого поняття "конкурентоспроможність товару". Не дивлячись на те, що ДСТУ 3993-2000 (товарознавство, терміни та визначення) чітко визначає "конкурентоспроможність товару" як ключову товарознавчу його товарну характеристику, деякі вітчизняні та зарубіжні автори безпідставно відносять цю характеристику до групи суто комерційних чи маркетингових характеристик товару на ринку. І це при цьому, що майже 70-80% критеріїв при оцінці, наприклад, конкурентоспроможності текстильних одягових матеріалів і одягу відноситься до товарознавчих (технічних) критеріїв.
З метою усунення цього недорозуміння, а також подальшого вдосконалення існуючої методики оцінювання конкуренто-спроможності товарів (на прикладі текстильних матеріалів і виробів одягового призначення) розглянемо більш детально основні напрямки оптимізації та розширення критеріїв формування та оцінювання конкурентоспроможності названих груп товарів.
На думку автора [1], критерії формування і оцінювання конкурентоспроможності текстильних матеріалів і виробів за їх призначенням можна класифікувати на такі групи:
– товарознавчі (технічні), економічні, нормативні;
– одиничні, комплексні (групові, узагальнюючі);– обмежувальні, оціночні.
Залежно від конкретного виду текстильного матеріалу чи одягу номенклатури, кількість і призначення критеріїв оцінювання рівня їх конкурентоспроможності може суттєво змінюватись і уточнюватись.
Спочатку дамо тлумачення деяких критеріїв стосовно їх використання для оцінювання конкурентоспроможності текстилю. Так, наприклад, оціночний критерій для визначення рівня конкурентоспроможності включає кількісну чи якісну характеристику тих її властивостей, які дозволяють виявити їх конкурентні переваги на ринку.
Обмежувальний критерій оцінки конкурентоспроможності названих товарів – це також кількісна чи якісна характеристика тих їх властивостей, які визначають основу конкурентоспроможності даних товарів. Наприклад, для екотекстилю це будуть залишки в текстильних матеріалах чи виробах важких металів чи пестицидів [2].
Як відомо, номенклатура і кількість оціночних і обмежувальних критеріїв оцінки конкурентоспроможності текстильних матеріалів і одягу різного цільового призначення, будови та обробки не стандартизовані. Тому в практиці оцінювання конкуренто-спроможності даної групи товарів важливе значення має оптимальний вибір ключових критеріїв.За результатами наших досліджень [3], в табл.1 наведена характеристика ключових товарознавчих критеріїв оцінки конкурентоспроможності одягових тканин різного цільового призначення та волокнистого складу.
Як видно з аналізу даних табл.1, для оцінювання конкуренто-спроможності одягових текстильних матеріалів різного цільового призначення використовуються різні за номенклатурою і призначенням ключові критерії і відповідно різні методи їх інструментальної та експертної оцінки.Таким чином, на думку авторів, оптимізація критеріїв оцінювання конкурентоспроможності текстилю повинна бути націлена на:
Таблиця 1
Номенклатура ключових критеріїв оцінки конкурентоспроможноті одягових тканин різного призначення та волокнистого складу
- розроблення і стандартизацію більш досконалої системи класифікації та характеристики критеріїв оцінювання конкуренто-спроможності текстильних матеріалів і одягу різного цільового призначення та способів виробництва;
№ з/п | Назва тканини і її волокнистий склад | Назва ключового критерія визначення конкурентоспроможності |
1. | Білизняна бавовняна тканина (бязь) | 1) стійкість до багаторазового прання |
2) збереження ступеня білості | ||
3) гігроскопічність | ||
2. | Сорочкова бавовняна тканина (поплін) | 1) світлостійкість пофарбувань |
2) формостійкість (незминальність, безусадковість) | ||
3) стійкість до витирання на згинах | ||
3. | Плащова поліефірно-бавовняна (67% поліефірного і 33% бавовняного волокон) тканина (саржа) | 1) водоопірність |
2) світлостійкість пофарбувань | ||
3) атмосферостійкість | ||
4. | Підкладкова віскозно-бавовняна тканина (сатин-дубль) | 1) стійкість до витирання |
2) усадковість | ||
3) стійкість пофарбування до сухого і мокрого тертя |
- розроблення і стандартизацію більш досконалої системи класифікації та характеристики критеріїв оцінювання конкуренто-спроможності текстильних матеріалів і одягу різного цільового призначення та способів виробництва;
– уніфікацію названих критеріїв з критеріями оцінювання якості текстилю;- максимальне наближення номенклатури цих критеріїв до потреб сучасного ринку текстильних матеріалів і виробів;
– конкретизацію вибору окремих критеріїв і збільшення частки тих із них, які визначаються інструментальними об’єктивними методами.
Перелік використаних джерел: 1.Лифиц И. Характеристика критериев конкуренто-способности товаров и услуг / И.Лифиц // Товари і ринки. – 2008. – №1. – С.15-23; 2. Галик І.С. Проблеми формування та оцінювання екологічної безпечності текстилю. Монографія / І.С.Галик, Б.Д.Семак. – Львів: Видавництво Львівської комерційної академії, 2014. – 488с.; 3. Оптимизация ассортимента и качество текстильных материалов / И.С.Галык, Д.И.Козьмич, Б.Д.Семак, И.И.Шийко. – К.:Тэхника, 1991. – 174с.
СУЧАСНЕ МАТЕРІАЛОЗНАВСТВО ТА ТОВАРОЗНАВСТВО: ТЕОРІЯ, ПРАКТИКА, ОСВІТА :: Управління якістю та безпечністю товарів і послуг.
Сторінка 1 з 1
Права доступу до цього форуму
Ви не можете відповідати на теми у цьому форумі